de desembre 21, 2022

Bones Festes!

La Penya Filatèlica de Vilanova i la Geltrú us desitja unes Bones Festes.

Com cada any, tenim punt de llibre especial nadala. Aquest és el número 51 de la col·lecció, amb la il·lustració de Glòria Fort

 

La Penya Filatèlica os desea unas Buenas Fiestas. Como cada año, tenemos un punto de lectura especial navidad. Este es el número 51 de la colección, con una ilustración de Glòria Fort.

The Penya Filatèlica wishes you Happy Holidays. As every year, we have a special X-mas bookmark. This is number 51 in our collection, with an illustration by Glòria Fort.


de novembre 08, 2022

Tres darreres efemèrides de l’any

Seguint la nostra habitual forma de deixar constància de les efemèrides locals hem demanat a Correus tres nous segells personalitats que seran, en principi, els darrers dels editats aquest any 2022. Són tres personatges vilanovins o estretament vinculats amb Vilanova que no podíem oblidar.

Antoni Urgellès Granell
Antoni Urgellès va néixer a Vilanova i la Geltrú el 5 de març de 1845 i hi va morir el 10 de gener de 1897, ara fa 125 anys. Fou violinista, pianista, director i compositor de música. Segons podem trobar en la seva ressenya biogràfica va començar a aprendre música al costat del mestre de capella de Sant Antoni Abad de Vilanova però ben aviat marxà a Barcelona a seguir els seus estudis i començà a tocar el violí amb orquestra. L’any 1865 va assumir la direcció de la orquestra del Teatre Principal de Vilanova, la direcció del cor de “La Unión Villanovesa” i a partir de 1869 es mestre de capella de la parròquia de Mar. En la seva faceta de compositor, la seva tasca més important va ser en la composició de ballables. Tot i així, també va escriure obres simfòniques, sarsueles i música religiosa. El novembre de l’any 1998 l’Ajuntament li va dedicar el volum número 10 de la publicació municipal “Retrats” escrit per Xavier Orriols Sendra.


Guillem Rovirosa Albet

Guillem Rovirosa va néixer a Vilanova el 4 d’agost de 1897, ara fa 125 anys, i va morir a Madrid el 27 de febrer de 1964. Els seus estudis foren d’enginyeria industrial, primer a Madrid i després a Barcelona, i es titulà com a tècnic en electricitat. A partir de 1933 va tenir inquietuds religioses i va esdevenir activista cristià, es lliurà a l’apostolat i va promoure la Internacional Obrera Catòlica. Durant la Guerra Civil fou nomenat pels seus companys president del consell obrer de l'empresa on treballava, per la qual cosa, fou condemnat a dotze anys de presó al final de la guerra. Al 1946 va fundar les Germandats Obreres d’Acció Catòlica (o GOAC, més conegudes per les sigles del seu nom castellà, HOAC) per vincular Església i classe obrera. Pretenia formar militants cristians amb consciència de classe que no se supeditessin als empresaris ni a l'Església oficial vinculada al franquisme, intentant trobar una alternativa al capitalisme i al comunisme. L’Ajuntament li va dedicar el volum número 9 de la publicació municipal “Retrats” escrit per Xavier Garcia Soler.
Teresa Basora Sugranyes
Teresa Basora va néixer a Castellvell del Camp el 5 de novembre de 1922, ara fa 100 anys, i va morir a Barcelona el 28 de juliol de 1998. Malgrat no ser vilanovina de naixement va estar vinculada estretament a la ciutat a la que va arribar el 1949 com a directora de la Biblioteca Museu Victor Balaguer, càrrec que va ocupar fins el 1988 desenvolupant una intensa activitat cultural a la ciutat en una època prou difícil. Cal destacar que fou també promotora i primera presidenta del Institut d’Estudis Penedesencs que engloba, encara avui en dia, als estudiosos de tot l’àmbit del Penedès. No podem oblidar tampoc la seva dedicació a tasques educatives en col·legis vilanovins. La “senyoreta Basora” tal com la anomenava tothom fora del protocol oficial fou aquella dona menuda, seriosa, discreta i decidida que protagonitzà la vida cultural vilanovina al llarg de quasi 40 anys. L’Ajuntament li va dedicar el volum número 36 de la publicació municipal “Retrats” escrit per Montserrat Comas Güell.


Siguiendo nuestra habitual forma de dejar constancia de las efemérides locales hemos pedido a Correos tres nuevos sellos personalidades que serán, en principio, los últimos de los editados este año 2022. Son tres personajes de Vilanova o estrechamente vinculados con Vilanova que no podíamos olvidar.

Antoni Urgellès Granell
Antoni Urgellès nació en Vilanova i la Geltrú el 5 de marzo de 1845 y murió allí el 10 de enero de 1897, hace 125 años. Fue violinista, pianista, director y compositor de música. Según podemos encontrar en su reseña biográfica empezó a aprender música junto al maestro de capilla de San Antonio Abad de Vilanova pero pronto se marchó a Barcelona a seguir sus estudios y empezó a tocar el violín con orquesta. En 1865 asumió la dirección de la orquesta del Teatro Principal de Vilanova, la dirección del corazón de "La Unión Villanovesa" y a partir de 1869 fue maestro de capilla de la parroquia de Mar. En su faceta de compositor, su labor más importante fue en la composición de bailables. Sin embargo, también escribió obras sinfónicas, zarzuelas y música religiosa. En noviembre de 1998 el Ayuntamiento le dedicó el volumen número 10 de la publicación municipal “Retratos” escrito por Xavier Orriols Sendra.

Guillermo Rovirosa Albet
Guillem Rovirosa nació en Vilanova el 4 de agosto de 1897, hace 125 años, y murió en Madrid el 27 de febrero de 1964. Sus estudios fueron de ingeniería industrial, primero en Madrid y después en Barcelona, ??y se tituló como técnico en electricidad. A partir de 1933 tuvo inquietudes religiosas y se convirtió en activista cristiano, se entregó al apostolado y promovió la Internacional Obrera Católica. Durante la Guerra Civil fue nombrado por sus compañeros presidente del consejo obrero de la empresa donde trabajaba, por lo que fue condenado a doce años de cárcel al final de la guerra. En 1946 fundó las Hermandades Obreras de Acción Católica (o GOAC, más conocidas por las siglas de su nombre castellano, HOAC) para vincular a Iglesia y clase obrera. Pretendía formar a militantes cristianos con conciencia de clase que no se supeditaran a los empresarios ni a la Iglesia oficial vinculada al franquismo, intentando encontrar una alternativa al capitalismo y al comunismo. El Ayuntamiento le dedicó el volumen número 9 de la publicación municipal “Retratos” escrito por Xavier Garcia Soler.

Teresa Basora Sugranyes
Teresa Basora nació en Castellvell del Camp el 5 de noviembre de 1922, hace 100 años, y murió en Barcelona el 28 de julio de 1998. A pesar de no ser vilanovina de nacimiento estuvo vinculada estrechamente a la ciudad a la que llegó en 1949 como directora de la Biblioteca Museo Victor Balaguer, cargo que ocupó hasta 1988 desarrollando una intensa actividad cultural en la ciudad en una época bastante difícil. Cabe destacar que fue también promotora y primera presidenta del Instituto de Estudios Penedesenses que engloba, todavía hoy en día, a los estudiosos de todo el ámbito del Penedès. No podemos olvidar tampoco su dedicación a tareas educativas en colegios de Vilanova. La señorita Basora tal como la llamaba todo el mundo fuera del protocolo oficial fue aquella mujer pequeña, seria, discreta y decidida que protagonizó la vida cultural vilanovina a lo largo de casi 40 años. El Ayuntamiento le dedicó el volumen número 36 de la publicación municipal "Retratos" escrito por Montserrat Comas Güell.



Following our usual way of documenting local events, we have asked Correus for three new personality stamps that will be the last ones issued this year 2022. They are three characters from Vilanova or closely linked to Vilanova that we could not forget.

Antoni Urgellès Granell
Antoni Urgellès was born in Vilanova i la Geltrú on March 5, 1845 and died there on January 10, 1897, now 125 years ago. He was a violinist, pianist, conductor and music composer. As we can find in his biographical review, he began to learn music with the chapel master of Sant Antoni Abad de Vilanova but soon he left for Barcelona to continue his studies and began to play the violin with an orchestra. In 1865, he assumed the direction of the orchestra of the Teatre Principal de Vilanova, the direction of the choir of "La Unión Villanovesa" and from 1869 he was the chapel master of the parish of Mar. In his facet of composer, his most important task was in the composition of danceables. However, he also wrote symphonic works, zarzuelas and religious music. In November 1998, the City Council dedicated volume number 10 of the municipal publication "Portraits" written by Xavier Orriols Sendra to him.

Guillem Rovirosa Albet
Guillem Rovirosa was born in Vilanova on August 4, 1897, now 125 years ago, and died in Madrid on February 27, 1964. His studies were in industrial engineering, first in Madrid and then in Barcelona, ??and he qualified as an electrical technician. From 1933, he had religious concerns and became a Christian activist, devoted himself to the apostolate and promoted the Catholic Worker International. During the Civil War, his colleagues appointed him as president of the workers' council of the company where he worked, for which he was sentenced to twelve years in prison at the end of the war. In 1946, he founded the Germanats Obreres d'Acció Catòlica (or GOAC, better known by the acronym of its Spanish name, HOAC) to link the Church and the working class. It sought to form Christian militants with class-consciousness who would not be subordinated to businessmen or the official Church linked to Francoism, trying to find an alternative to capitalism and communism. The City Council dedicated volume number 9 of the municipal publication "Portraits" written by Xavier Garcia Soler to him.

Teresa Basora Sugranyes
Teresa Basora was born in Castellvell del Camp on November 5, 1922, now 100 years ago, and died in Barcelona on July 28, 1998. Despite not being from Villanova by birth, she was closely linked to the city in which she arrived in 1949 as director of the Victor Balaguer Museum Library, a position she held until 1988 developing intense cultural activity in the city in a rather difficult time. It should be noted that she was also the promoter and the first president of the Institut d'Estudis Penedesencs, which includes, even today, scholars from all over the Penedès area. Nor can we forget her dedication to educational tasks in Vilanovina schools. The "Miss Basora" as everyone called her outside the official protocol was that petite, serious, discreet and determined woman who starred in the cultural life of Vilanova for almost 40 years. The City Council dedicated her the volume number 36 of the municipal publication "Portraits" written by Montserrat Comas Güell.




d’octubre 29, 2022

Acte d'inauguració de la 42a Exposició Filatèlica

 Aquí teniu algunes imatges de la inauguració de la 42a Exposició Filatèlica.

visitant l'exposició.


Alguns dels panells de l'exposició.


Acte d'inauguració amb la Regidora de Cultura, el President de la FECAFIL i el president de la Penya.



Sobre commemoratiu de l'exposició i estafeta temporal de correus amb el matasegells especial.



Aquí teneis algunas imagenes de la inauguración de la 42º Exposición Filatélica.

Here you can see a few photos from the 42th Philathelic Exhibition opening event.

d’octubre 12, 2022

42a Exposició Filatèlica

El divendres dia 28 d’octubre, a les sis de la tarda, inaugurarem en el nostre local social la 42a. Exposició Filatèlica que aquest any tindrà caràcter solament d’exhibició per intentar posar en relleu allò que és important: el reconeixement al filatelista que dedica el seu temps d’esbarjo a gaudir de la seva col·lecció. Pensem que és l’oportunitat per què es pugui ensenyar allò que agrada sense més condicionants. L’exposició compta en aquesta oportunitat amb la participació majoritària de filatelistes de la nostra Societat complementada amb col·leccions de filatelistes forans.
No cal dir que l’exposició filatèlica representa un retorn a la nostra base fundacional i a poder mostrar una forma de col·leccionisme, la filatèlia, ja que amb els segells ho podem trobar tot: la història del mon, l’art, la cultura, la gent i tot el que ens envolta i ens fa viure i també somiar. Sempre dedicàvem les nostres exposicions filatèliques a donar relleu a alguna efemèride, i en aquesta oportunitat no podem oblidar el 50è aniversari de la creació de la Federació Catalana de Societats Filatèliques. la “Peña Filatelica de Villanueva y Geltrú” fou una de les Societats fundadores i en la primera Junta Directiva apareixia el Senyor Andreu Sancliment Sancliment, aleshores president de la nostre Societat, com a Secretari General.
Per l’ocasió hem demanat a Correus un mata-segells commemoratiu en el que farem referència a la nostra 42a exposició i a l’aniversari que commemorem. En la documentació presentada hem inclòs un projecte de mata-segell (aquí us posem la imatge) que ha combinat el nostre amic i soci Enric Jerez Manresa amb els logos de la Federació i el de la nostra Societat. El mateix dia 28 tindrem instal·lada l’estafeta filatèlica de Correus, de sis a nou del vespre, on es disposarà del mata-segells esmentat per cancel·lar el documents o correspondència que es presenti. Així mateix tenim previst editar un sobre commemoratiu de l’exposició i un díptic amb la relació dels filatelistes expositors.
L’exposició estarà oberta fins el di 6 de novembre i es podrà visitar, per tothom interessat, en el horari habitual de la nostra Societat; dimecres i dissabtes de 6 a 8 del vespre i diumenges d’11 a 13 hores.



El viernes día 28 de octubre, a las seis de la tarde, inauguraremos en nuestro local social la 42a. Exposición Filatélica que este año tendrá carácter solo de exhibición para intentar poner de relieve lo importante: el reconocimiento al filatelista que dedica su tiempo de recreo a disfrutar de su colección. Pensamos que es la oportunidad para que se pueda enseñar lo que gusta sin más condicionantes. La exposición cuenta en esta oportunidad con la participación mayoritaria de filatelistas de nuestra Sociedad complementada con colecciones de filatelistas foráneos.
Ni que decir tiene que la exposición filatélica representa un retorno a nuestra base fundacional y poder mostrar una forma de coleccionismo, la filatelia, ya que con los sellos lo podemos encontrar todo: la historia del mundo, el arte, la cultura, la gente y todo lo que nos rodea y nos hace vivir y también soñar. Siempre dedicábamos nuestras exposiciones filatélicas a dar relieve a alguna efeméride, y en esta oportunidad no podemos olvidar el 50 aniversario de la creación de la Federación Catalana de Sociedades Filatélicas. la “Peña Filatelica de Villanueva y Geltrú” fue una de las Sociedades fundadoras y en la primera Junta Directiva aparecía el Señor Andreu Sancliment Sancliment, entonces presidente de nuestra Sociedad, como Secretario General.
Para la ocasión hemos pedido a Correos un matasellos conmemorativo en lo que haremos referencia a nuestra 42ª exposición y al aniversario que conmemoramos. En la documentación presentada hemos incluido un proyecto de mata-sello (aquí ponemos la imagen) que ha combinado nuestro amigo y socio Enric Jerez Manresa con los logos de la Federación y el de nuestra Sociedad.
El mismo día 28 tendremos instalada la estafeta filatélica de Correos, de seis a nueve de la noche, donde se dispondrá de dicho matasellos para cancelar los documentos o correspondencia que se presente. Asimismo, tenemos previsto editar un sobre conmemorativo de la exposición y un díptico con la relación de los filatelistas expositores. La exposición estará abierta hasta el 6 de noviembre y se podrá visitar, por todo el mundo interesado, en el horario habitual de nuestra Sociedad; miércoles y sábados de 6 a 8 de la tarde y domingos de 11 a 13 horas.



On Friday, October 28, at six in the afternoon in our social premises, we will inaugurate the 42nd Philatelic Exhibition, that this year will only be an exhibition to try to highlight what is important: the recognition of the philatelist who dedicates his leisure time to enjoying his collection. We think it is the opportunity to show what you like without further conditioning. In this opportunity, the exhibition has the majority participation of philatelists from our Society complemented by collections from foreign philatelists.
It goes without saying that the philatelic exhibition represents a return to our founding base and to being able to show a form of collecting, philately, since we can find everything in stamps: world history, art, culture, the people and everything that surrounds us and makes us live and also dream.
We always dedicated our philatelic exhibitions to highlight some ephemeris, and on this occasion, we cannot forget the 50th anniversary of the creation of the Catalan Federation of Philatelic Societies. The "Peña Philatelica de Villanueva y Geltrú" was one of the founding Societies and in the first Board of Directors Mr. Andreu Sancliment Sancliment, then president of our Society, appeared as General Secretary.
For the occasion, we have asked Correus for a commemorative stamp cutter in which we will refer to our 42nd exhibition and the anniversary we are commemorating. In the documentation presented, we have included a stamp cutter project (here is the image) that our friend and partner Enric Jerez Manresa has combined with the logos of the Federation and that of our Society.   
On the same day, the 28th, we will have the post office philatelic desk installed, from six to nine in the evening, where the mentioned stamp cutter will be available to cancel the documents or correspondence that is presented. We are also planning to publish a commemorative envelope for the exhibition and a leaflet with the list of exhibiting philatelists. The exhibition will be open until November 6 and can be visited, by anyone interested, during the regular hours of our Society; Wednesdays and Saturdays from 6 to 8 pm and Sundays from 11 am to 1 pm.





de setembre 08, 2022

Ha sortit el butlletí núm. 53

Ja està disponible el butlletí número 53, una mostra de la nostra voluntat de seguir realitzant activitats per difondre la filatèlia i el món del col·leccionisme.


El número 53 d’aquesta última època té el següent contingut:
* Noves efemérides (redacció)
* En el nostre record (redacció)
* Per començar (Josep Ferrer Serra)
* Resum d’activitats 2021/2022. La voluntat de tornar a la normalitat (redacció)
* Els mesos que vindran (redacció)
* Vinyetes de Vilanova i la Geltrú – 4 (Josep Ferrer Serra)
* Exposicions de goigs a Vilanova i la Geltrú (Antoni Sagarra Mas)
* Les meves dèries (7). Participació a Tot-.col·leccionisme (Jordi Baiges)
* Notes sobre la Guerra Civil Espanyola i les vinyetes. Ajut infantil de reraguarda (Enric Jerez)
* Moneda naufragada (Josep A, Moreno Bedmar)
* El fons de Ciència-Ficció A. Munné Jordà de la Biblioteca Cardona Torrandell (A. Munnè-Jordá)
* En record i homenatge – Monedas y sellos falsos de “época” de España 1850-1934 (Jordi Campderrós Recasens)
* Els copatrons de Catalunya per E. C. Ricart (Ferran Sanz Lou)
* J.M. Subirachs al Garraf: Col·leccionisme immaterial (Isidre Roset i Juan)
* El fons de la nostra biblioteca – 22 (redacció)
* Segell i publicacions penedesenques (redacció)


Ya está disponible el boletín número 53, una muestra de nuestra voluntad de seguir realizando actividades para difundir la filatelia y el mundo del coleccionismo.
El número 53 de esta última época tiene el siguiente contenido:
* Nuevas efemérides (redacción)
* En nuestro recuerdo (redacción)
* Para empezar (Josep Ferrer Serra)
* Resumen de actividades 2021/2022. La voluntad de volver a la normalidad (redacción)
* Los meses que vendrán (redacción)
* Viñetas de Vilanova y la Geltrú – 4 (Josep Ferrer Serra)
* Exposiciones de gozos en Vilanova i la Geltrú (Antoni Sagarra Mas)
* Mis manías (7). Participación en Todo-coleccionismo (Jordi Baiges)
* Notas sobre la Guerra Civil Española y las viñetas. Ayuda infantil de retaguardia (Enric Jerez)
* Moneda naufragada (Josep A, Moreno Bedmar)
* El fondo de Ciencia-Ficción A. Munné Jordán de la Biblioteca Cardona Torrandell (A. Munné-Jordá)
* En recuerdo y homenaje – Monedas y sellos falsos de “época” de España 1850-1934 (Jordi Campderrós Recasens)
* Los copatrones de Cataluña por E. C. Ricart (Ferran Sanz Lou)
* J.M. Subirachs en el Garraf: Coleccionismo inmaterial (Isidre Roset y Juan)
* El fondo de nuestra biblioteca – 22 (redacción)
* Sello y publicaciones del Penedès (redacción)



The bulletin number 53 is now available, a sign of our willingness to continue carrying out activities to spread philately and the world of collecting.
This number 53 has the following content:
* New anniversaries (staff)
* In our memory (staff)
* To start with (Josep Ferrer Serra)
* Summary of activities 2021/2022. The will to return to normality (staff)
* The months to come (staff)
* Vignettes from Vilanova and la Geltrú – 4 (Josep Ferrer Serra)
* Exhibitions of joys in Vilanova i la Geltrú (Antoni Sagarra Mas)
* My hobbies (7). Participation in “All-collections” (Jordi Baiges)
* Notes on the Spanish Civil War and the vignettes. Child rearguard aid (Enric Jerez)
* Shipwrecked coin (Josep A, Moreno Bedmar)
* The A. Munné Jordán Science-Fiction Fund at the Cardona Torrandell Library (A. Munné-Jordá)
* In remembrance and homage – Counterfeit coins and stamps of the “period” of Spain 1850-1934 (Jordi Campderrós Recasens)
* The co-patrons of Catalonia by E. C. Ricart (Ferran Sanz Lou)
* J.M. Subirachs in Garraf: Intangible Collecting (Isidre Roset and Juan)
* The fund of our library – 22 (staff)
* Seal and publications of Penedès (staff)



d’agost 01, 2022

Bon estiu!

Com cada any tancarem el local uns dies del mes d’agost, del 4 al 23, per descansar d’aquest dies de calor.
Que tingueu un molt bon estiu, i fins a la tornada.




Como cada año cerramos el local unos días del mes de agosto, del 4 al 23, para descansar del calor. Esperamos tengáis un buen verano y hasta la vuelta.

As every year, our offices will be closed a few days during august, from the 4th to the 23th, to rest from this heat. We wish you a good summer and we will see you when we will come back.

de juliol 19, 2022

Dues noves efemèrides recordades

Abans de començar les habituals vacances d’agost hem volgut recordar dues efemèrides més que es commemoren aquest any 2022, i deixar el record en forma de dos segells més de la nostra col·lecció que ja tenim disponibles. S’ha de puntualitzà que a partir d’ara disposarem del primer segell dedicat a una dona en la nostra col·lecció.

150 anys de la mort de Magdalena Miró Alegret
Magdalena Miró Alegret va nàixer a Vilanova l’any 1793 i fou la fundadora de la Casa d’Empara que fou creada l’any 1875 per acollir avis i orfes desvalguts. Respecte al funcionament del centre, Na Magdalena Miró va deixar escrit i notificat a través dels seus marmessors, que escollia la “Companyia de les Filles de la Caritat de Sant Vicenç de Paül” per encarregar-se de l’acolliment dels avis i ensenyament dels nens. Posteriorment, l’any 1880, ja va començar a funcionar l’escola "La Miraculosa", regida també per les mateixes Filles de la Caritat. Ja en el seu moment, es van signar una sèrie de contractes i escriptures segons les quals tant els Patrons de la Institució com les Filles de la Caritat es farien càrrec del funcionament del centre i desenvoluparien la voluntat de la fundadora. El 4 de desembre de 1909, la Institució fou declarada per Reial Ordre de Beneficència Particular. La “Companyia de les Filles de la Caritat” van deixar la casa el 27 de febrer de 2019 i actualment la Institució segueix estant regida per una Junta de Patronat.

Centenari del naixement de Albert Ferrer Soler
Albert Ferrer, erudit local i arqueòleg, va ser un investigador de la història antiga de la nostra ciutat i voltants. Als vint-i-un anys inicià treballs arqueològics a la masia Nova de Vilanova. Després va treballar en aquest camp de l’arqueologia al Santuari del Vinyet, Adarró, Olèrdola i Calafell. Va publicar els resultats de les seves recerques a la revista “Ampurias” i al “Archivo Español de Arqueologia”. L’any 1946 fou nomenat ajudant de la Comissaria local d’Excavacions Arqueològiques i el 1952 Comissari local. L’any 1950 fou un dels impulsors de la 1a Assemblea Intercomarcal d’estudiosos del Penedès i Conca d’Òdena celebrada a Martorell. El 1951 fou un dels fundadors del Centre d’Estudis de la Biblioteca-Museu Balaguer. Va morir l’any 1954 als 32 anys.



Antes de comenzar las habituales vacaciones de agosto, hemos querido recordar dos efemérides más que se conmemoran este año 2022, y dejar el recuerdo en forma de dos sellos más de correos de nuestra colección que ya tenemos disponibles. Hemos de puntualizar que a partir de ahora disponemos del primer sello dedicado a una mujer en nuestra colección.

150 años de la muerte de Magdalena Miró Alegret
Magdalena Miró Alegret nació en Vilanova el año 1793 y fue la fundadora de la Casa de Amparo que fue creada el año 1875 para acoger abuelos y huérfanos desvalidos. Sobre el funcionamiento del centro, Magdalena Miró dejó escrito y notificado a través de sus albaceas que escogía a la “Compañía de las Hijas de la Caridad de Sant Vicenç de Paüll” para encargar-se de los abuelos y de la enseñanza a los niños. Posteriormente en 1880 empezó a funcionar la escuela “La Milagrosa”, regentada también por las mismas Hijas de la Caridad. Ya en su momento, se firmaron una serie de contratos y escrituras según las cuales tanto los patrones de la institución con las Hijas de la Caridad se harían cargo del funcionamiento del centro y desarrollarían la voluntad de la fundadora. El 4 de diciembre de 1909, la institución fue declarada por Real Orden de Beneficencia Particular. La “Compañía de las Hijas de la Caridad” dejaron la casa el 27 de febrero de 2019 i actualmente la institución sigue estando regida por una junta patronal.

Centenario del nacimiento de Albert Ferrer Soler
Albert Ferrer, erudito local y arqueólogo, fue un investigador de la historia Antigua de nuestra Ciudad y alrededores. A los 21 años inició Trabajos arqueológicos en la masía Nova de Vilanova. Después trabajó en este campo de la arqueología en el Santuario del Viñet, Adarró, Olèrdola y Calafell. Publicó los hallazgos de sus búsquedas en la revista “Ampùrias” y “Archivo Español de Arqueología”. El año 1946 fue nombrada ayudante de la Comisaria Local de Excavaciones Arqueológicas, i en 1952 fue Comisario Local. El año 1950 fue uno de los impulsos de la 1a Asamblea Intercomarcal de estudiosos del Penedès y Conca de Òdena, celebrada en Martorell. En 1951 fue uno de los fundadores del Centro de Estudios de la Biblioteca Museo Balaguer. Murió en 1954 a los 32 años.



Before starting the usual August holidays, we wanted to remember two more anniversaries that are commemorated this year 2022, and leave the memory in the form of two more postage stamps from our collection that we already have available. We must point out that from now on we have the first stamp dedicated to a woman in our collection.

150 years since the death of Magdalena Miró Alegret
Magdalena Miró Alegret was born in Vilanova in 1793 and was the founder of the Casa de Amparo, which was created in 1875 to take in destitute grandparents and orphans. About the operation of the center, Magdalena Miró left written and notified through her treustee that she chose the "Company of the Daughters of Charity of Sant Vicenç de Paüll" to take care of the grandparents and the teaching of the children. Later, in 1880, the “La Milagrosa” school began to function, also run by the same Daughters of Charity. Already at the time, a series of contracts and deeds were signed according to which both the patrons of the institution and the Daughters of Charity would take charge of the developement of the center and would carry out the will of the founder. On December 4, 1909, the institution was declared by Royal Order of Private Charity. The "Company of the Daughters of Charity" left the house on February 27, 2019, and currently the institution is still governed by a board of directors.

Centenary of the birth of Albert Ferrer Soler
Albert Ferrer, a local scholar and archaeologist, was a researcher of the Ancient history of our city and surroundings. At the age of 21 he began archaeological work in the new farmhouse of Vilanova. Later he worked in this field of archaeology in the Viñet Sanctuary, Adarró, Olèrdola and Calafell. He published the findings of his searches in the magazine “Ampùrias” and “Archivo Español de Arqueología”. In 1946, he was appointed assistant to the Local Commissioner for Archaeological Excavations, and in 1952 he was Local Commissioner. In 1950, he was one of the driving forces behind the 1st Intercomarcal Assembly of scholars from Penedès and Conca de Òdena, held in Martorell. In 1951, he was one of the founders of the Balaguer Library-Museum Study Center. He died in 1954 at the age of 32.




de maig 29, 2022

Inauguració de la expo Tot Col·leccionisme

El dissabte 28 de maig vam inaugurar la Exposició Tot Col·leccionisme 2022 amb la presència de la Regidora de Cultura, Mercè Mateo. Aquí teniu unes fotografies de l'event.

 





El sábado 28 de mayo inauguramos la exposición Todo Coleccionismo 2022 con la presencia de la regidora de Cultura, Mercè Mateo. Aquí teneis algunas fotos del evento.

Saturday May 28th we did the opening of the "All Colections" exhibition 2022, with the presence of the Town Hall Culture representative, Mercè Mateo. Here we have some pictures of the event.

de maig 20, 2022

6na. Exposició Tot Col·leccionisme

El dissabte dia 28 de maig a les set de la tarda inaugurarem, en el nostre local social, la sisena edició de l’Exposició Tot Col·leccionisme. El nostre amic i consoci Francesc Puig Rovira ens farà la presentació tot parlant de alguns aspectes actuals del col·leccionisme.
Aquesta exposició, que recuperem després de dos anys de incertesa, és la manifestació de la realitat del nostre món col·leccionista doncs permet a cada participant donar a conèixer allò que realment és la seva dèria i la seva passió i a la vegada tenir consciència de l’amplitud del que representa ser col·leccionista a traves de les múltiples especialitats que es mostren. Repeteixen participació alguns socis però també n’hi ha de nous que s’han animat. Algunes especialitats col·leccionistes són conegudes per tots però altres són una sorpresa que ens permeten descobrir altres vessants de la nostra afecció. La filatèlia torna a ser-hi present amb la seva versió més tradicional com a font de coneixement de la història del món en cada particular moment. També tenim entre altres: plomes, plaques de cava, banderins, llistes electorals, cromos, publicacions municipals, faixes de cigar, goigs i monedes.
També en aquesta oportunitat volem donar rellevància a una de les efemèrides que commemorem aquest any: el centenari del naixement del guionista i dibuixant de còmic vilanoví i universal Alfons Figueras Fontanals. En aquesta exposició tindrà una vitrina dedicada a mostrar la seva trajectòria artística i també disposarem del segell que hem demanat a Correus per recordar-lo.

Així mateix amb motiu de l’exposició editarem un nou punt de llibre, el núm. 50 de la nostra col·lecció, il·lustrat per Aleix Salvó.

L’exposició estarà oberta a tothom interessat fins el dia 29 de juny en horaris habituals de la Societat, dimecres i dissabtes de 6 a 8 del vespre i diumenges d’11 a 13 hores.



El sábado día 28 de mayo a las siete de la tarde inauguraremos en nuestro local social, la sexta edición de la Exposición Todo Coleccionismo. Nuestro amigo y socio Francesc Puig Rovira nos hará la presentación hablando de algunos aspectos actuales del coleccionismo.
Esta exposición, que recuperamos después de dos años de incertidumbre, es la manifestación de la realidad de nuestro mundo coleccionista, pues permite a cada participante dar a conocer aquello que realmente es su manía, su pasión y a la vez tener consciencia de la amplitud de lo que representa ser coleccionista a través de las múltiples especialidades que se muestran. Repiten participación algunos socios, pero también hay nuevos que se han animado a ello. Algunas Especialidades coleccionistas son conocidas por todos pero otras son una sorpresa que no permite descubrir otras facetes de nuestra afición. La filatelia vuelve a estar presente en su versión más tradicional como Fuente de conocimiento de la historia del mundo en cada momento particular. También tenemos entre otros: estilográficas, places de cava, banderines, listas electorales, cromos, publicaciones municipales, fajas de puros, goigs y monedas.
En este evento también queremos dar relevancia a una de las efemérides que conmemoramos este año: el centenario del nacimiento del guionista y dibujante de cómic Alfons Figueras Fontanals. En esta exposición habrá una vitrina dedicada a mostrar su trayectoria artística y también dispondremos de un sello que hemos pedido a correos para recordarlo.
Así mismo, con motivo de la exposición, editaremos un nuevo punto de libro, el núm. 50 de nuestra colección. Ilustrado por Aleix Salvó.
La exposición estará abierta a todos los interesados hasta el día 29 de junio en los horarios habituales de la Sociedad: miércoles y sábado de 6 a 8 de la tarde y domingos de 11 a 13horas.




On Saturday May 28 at 19 hours, we will inaugurate in our social premises, the sixth edition of the All Collecting Exhibition. Our friend and partner Francesc Puig Rovira will introduce us talking about some current aspects of collecting.
This exhibition, which we are recovering after two years of uncertainty, is the manifestation of the reality of our collecting world, as it allows each participant to make known what really is their hobby, their passion and at the same time be aware of the breadth of what that represents being a collector through the multiple specialties that are shown. Some partners repeat participation, but there are also new ones who have been encouraged to do so. Some collecting specialties are known to everyone, but others are a surprise that do allow us to discover other facets of our hobby. Philately is once again present in its most traditional version as a source of knowledge of the history of the world at each particular moment. We also have among others: fountain pens, cava plates, pennants, electoral lists, stickers, municipal publications, cigar bands, goigs and coins.
In this event we also want to give relevance to one of the anniversaries that we commemorate this year: the centenary of the birth of the scriptwriter and comic artist Alfons Figueras Fontanals. In this exhibition there will be a showcase dedicated to showing his artistic career and we will also have a stamp that we have requested from the post office to remember him.
Likewise, on the occasion of the exhibition we will publish a new bookmark, the no. 50 of our collection. It is illustrated by Aleix Salvó.
The exhibition will be open to all interested parties until June 29 at the usual times of the Society: Wednesday and Saturday from 6 to 8pm and Sundays from 11am to 13pm.




de maig 06, 2022

Presentació de "La peceta porpra"

El dissabte 14 de maig a les 19h, realitzarem la presentació del llibre "La peceta porpra" de Joan Munné en el nostre local social. La presentació anirà a càrrec del també escriptor Antoni Munné-Jordà i comptarem amb la presència de l'autor.



El sábado 14 de mayo a las 19h realizaremos la presentación del libro "La peceta porpra" de Joan Munné en nuestro local social. La presentación irá a cargo del también escritor Antoni Munné-Jordà y contaremos con la presència del autor.

On Saturday, May 14th at 7:00 p.m. we will present the book "La peceta porpra" by Joan Munné at our social venue. The presentation will be in charge of the also writer Antoni Munné-Jordà and we will have the presence of the author.


d’abril 17, 2022

2022, any d’efemèrides i commemoracions

Aquest any és especialment prolífic en efemèrides i commemoracions, i això fa que la nostra Societat en la seva voluntat de fer-se’n ressò, continuï amb la tasca de deixar-ne constància en elements de col·lecció. En aquest apartat incrementem la nostra col·lecció de segells personalitzats amb els nous exemplars que anem demanant a Correus. Comencem amb els tres primers d’aquest 2022 que ja tenim disponibles.

50 aniversari de la Colla Castellera “Bordegassos de Vilanova”
Que una societat arribi als 50 anys d’activitat continuada ja, de per si, és motiu de satisfacció i de felicitació. Si aquesta Societat és una Colla Castellera a la felicitació han d’afegir-se els sentiments de treball en equip, solidaritat, superació i companyonia que fan millor la nostra societat. Fer castells és una manera d’entendre la vida lluitant i superant-se dia a dia. Des d’aquell debut a la diada de Sant Jordi del 1972 amb aquell quatre de sis descarregat han estat 50 anys que el groc terròs amb els botons negres han representat la ciutat en el món casteller. Enhorabona per l’aniversari.




50 aniversari de la mort de Alexandre de Cabanyes Marqués
No podíem deixar de recordar al pintor vilanoví Alexandre de Cabanyes aquest any en el 50 aniversari de la seva mort. La predilecció de la seva obra van ser els paisatges principalment els de la platja de Vilanova i els que podia contemplar des de casa seva, la masia Cabanyes, així mateix va fer alguns retrats principalment de familiars i de diversos amics també pintors i artistes. La nostra col·lecció de segells ja contava amb els dos que vam promoure, amb la seva imatge i una de les seves marines, l’any 2017 tot recordant el 140 aniversari del seu naixement.

Centenari del naixement de Jaume Carbonell Masip
Jaume Carbonell va ser periodista vocacional i al 1943 va publicar el primer article en l’ara desaparegut setmanari Villanueva y Geltrú. Ben aviat formà part de la redacció, va arribar a ser redactor en cap i el 1962 es convertí en el seu director. Ocupà el càrrec durant la transició i procurà adaptar el setmanari al nou panorama polític, promogué la transformació de l’estructura convertint-la primer en una cooperativa de redactors i més tard en societat limitada. També el canvi de nom i l’edició en llengua catalana i el nom antic de Diari de Vilanova i la Geltrú. L’any 1985 deixà la direcció efectiva i el 1991 li van concedir el títol de director honorari.




Este año es especialmente prolífico en efemérides y conmemoraciones, y esto hace que nuestra sociedad en su voluntad de hacerse eco de elles continúe su labor de dejar constancia en elementos de colección. En este apartado incrementamos nuestra colección de sellos personalizados con los Nuevos ejemplares que hemos pedido a Correos. Empezamos con los tres primeros de este 2022:

50 aniversario de la Colla Castellera “Bordegassos de Vilanova”
Que una Sociedad llegue a los 50 años de actividad continuada es de por si un motivo de satisfacción y felicitación. Si dicha Sociedad es una “colla castellera” a la felicitación hay que sumarle los sentimientos de Trabajo en equipo, solidaridad, superación y compañerismo que hacen mejor nuestra comunidad. Hacer “castells” es una manera de entender la vida luchando y superándose día a día. Desde aquel debut en 1972 con un cuatro de seis descargado han sido 50 años durante los cuales el amarillo tierra con botones negros ha representado a la Ciudad en el mundo de los “castellers”. Enhorabuena por el aniversario.

50 aniversario de la muerte de Alexandre de Cabanyes Marqués
No podíamos dejar de recordar al pintor local Alexandre de Cabanyes este año en el 50 aniversario de su muerte. La predilección de su obra fueron los paisajes, especialmente los de la playa de Vilanova i aquellos que podía contemplar desde su casa en la Masia Cabanyes, así como algunos retratos de familiares y amigos pintores y artistas. Nuestra colección ya contaba con otros dos sellos sobre él, uno con su autorretrato y otro con una marina, ambos del 2017 en motivo del 140 aniversario de su nacimiento.

Centenario del nacimiento de Jaume Carbonell Masip
Jaume Carbonell fue periodista vocacional i en 1943 publicó su primer artículo en el ahora desaparecido semanario “Villanueva y Geltru”. Pronto formó parte de la redacción de la que llegó a ser jefe de redacción, y en 1962 se convirtió en el director. Ocupó el cargo durante la transición y se encargó de adaptar el semanario al nuevo panorama político, y promocionó la transformación de su estructura interna convirtiéndolo primero en una cooperativa de redactores y luego en una Sociedad limitada. También cambió el nombre, la edición en catalán y adopto la Antigua cabecera de “Diari de Vilanova i la Geltrú”. En 1985 dejó la dirección activa y en 1991 se le concedió el título de director honorario.



This year is especially prolific in ephemeris and commemorations, and this means that our society, in its desire to echo them, continues its work of leaving a record in collectible items. In this matter, we increase our collection of personalized stamps with the new copies that we have ordered from Correos. We start with the first three of this 2022:

50th anniversary of the Colla Castellera “Bordegassos de Vilanova”
That a society reaches 50 years of continuous activity is in itself a reason for satisfaction and congratulations. If said society is a "colla castellera " to the congratulations, we must add the feelings of teamwork, solidarity, improvement and camaraderie that make our community better. Making “castells” is a way of understanding life fighting and improving day by day. Since its debut in 1972 with a discharged four of six, it has been 50 years during which the earthy yellow with black buttons has represented the City in the world of “castellers”. Congratulations on the anniversary.

50th anniversary of the death of Alexandre de Cabanyes Marqués
We could not help but remember local painter Alexandre de Cabanyes this year on the 50th anniversary of his death. The predilection of his work was landscapes, especially those of Vilanova beach and those that he could see from his house in Masia Cabanyes, as well as some portraits of relatives and friends, painters and artists. Our collection already had two other stamps on him, one with his self-portrait and the other with a marine, both from 2017 on the occasion of the 140th anniversary of his birth.

Centenary of the birth of Jaume Carbonell Masip
Jaume Carbonell was a vocational journalist and in 1943 he published his first article in the now defunct weekly newspaper “Villanueva y Geltru”. He soon became part of the newsroom of which he became editor-in-chief, and in 1962 he became its director. He held the position during the transition and was in charge of adapting the newspaper to the new political landscape, and promoted the transformation of its internal structure, turning it first into an editors' cooperative and then into a Limited Company. He also changed the name, the Catalan edition and adopted the old header of “Diari de Vilanova i la Geltrú”. In 1985 he left the active director position and in 1991 he was awarded the title of honorary director.




de febrer 25, 2022

Carnaval 2022

L’any passat vam haver de celebrar un Carnaval íntim i virtual, obligats per la pandèmia. Tot i les limitacions establertes, la nostra societat (de la mà dels Joves de la Penya) va tenir una reconeguda presència.
Aquest any torna la possibilitat de poder gaudir de la Festa en una quasi plenitud. La voluntat dels nostres Joves és recuperar l’embranzida vital del nostre Carnaval i que la nostra bandera onegi als balcons de la Plaça de la Vila. Faltarà la Merengada i l’Arrivo en el format que era habitual, però tornarem a tenir al Rei Carnestoltes, les Comparses, els Coros i el Vidalot.
Pel que fa al material gràfic que es publicarà, la presència de la nostra societat quedarà reflectida en el programa d’actes del Carnaval i en llibret de les lletres dels Coros.
Esperem poder gaudir d’uns dies de festa i alegria durant nostre reconegut Carnaval. És per això que us desitgem a tots un molt bon i gran i quasi normal Carnaval.


El año pasado tuvimos que celebrar un carnaval íntimo y virtual obligados por la pandemia. A pesar de las limitaciones establecidas, nuestra Sociedad (de a mano de los Jóvenes de la Peña) tuvo una reconocida presencia.
Este año vuelve la posibilidad de poder gozar de la Fiesta en una casi plenitud. La voluntad de nuestros jóvenes es recuperar el empuje vital de nuestro carnaval y que nuestra bandera ondee en los balcones de la Plaza del Ayuntamiento. Faltaran la Merengada y el Arrivo en el formato que era habitual, pero volveremos a tener al Rey Carnestoltes, las Comparsas, los Coros y el Vidalot.
En cuanto al materia grafico que se publicará, la presencia de nuestra Sociedad quedará reflejada en el programa de Actos del Carnaval y en el librito de las letras de los Coros.
Esperamos poder gozar de unos días de fiesta y alegría durante nuestro reconocido Carnaval. Por ello os deseamos a todos un muy buen y grande y casi normal Carnaval.



Last year we had to celebrate an intimate and virtual Carnival forced by the pandemic. Despite the established limitations, our Society (thanks to the Youth of the Peña) had a recognized presence.
This year returns the possibility of being able to enjoy the Festival in an almost fullness. The will of our young people is to recover the vital thrust of our Carnival and that our flag waves on the balconies of the Town Square. The Merengada and the Arrivo will be missing in the usual format, but we will once again have King Carnestoltes, the Comparsas, the Choirs and the Vidalot.
Regarding the graphic material that will be published, the presence of our Society will be reflected in the program of Carnival Acts and in the booklet of the lyrics of the Choirs.
We hope to enjoy a few days of celebration and joy during our renowned Carnival. That is why we wish you all a very good and great and almost normal Carnival.

de desembre 26, 2021

de novembre 29, 2021

Inauguració de l'exposició

El passat dissabte 27 de novembre vam inaugurar l'exposició sobre les publicacions d'art de Vilanova. Aquí us deixem algunes imatges.







El pasado sábado 27 de noviembre inauguramos la exposición sobre las publicaciones de arte de Vilanova. Aquí os dejamos algunas imágenes.

Last saturday, november 27th, we opened the exhibition about local art publications. Here we post a few images.

de novembre 19, 2021

Exposició: Publicacions bibliogràfiques d’art, àmbit de Vilanova i la Geltrú

Han estat uns mesos difícils per tots degut a la situació sanitària del país que malauradament encara persisteix. De tota manera sembla que és possible anar reprenent una certa normalitat poc a poc i amb aquesta dinàmica volem reiterar que encara hi som i volem continuar.
No volíem deixar acabar aquest any 2021 en que es compleixen els 70 anys de la nostra Societat sense tornar a engegar, encara que amb mascareta i precaucions, les nostres exposicions periòdiques. Aquestes estan dedicades a promoure, potenciar i donar a conèixer el que representa el col·leccionisme en totes les seves diferents facetes i especialitats, primer per nosaltres però també per la vida activa de la nostra ciutat.
Ho fem recuperant el projecte d’exposició que va quedar aturat l'any 2020: l'exposició de la bibliografia d'art de la nostra ciutat. Penso que és la primera vegada que Vilanova mostrarà el conjunt de llibres i publicacions específiques dedicats als artistes que han i continuen formant part de la nostra realitat artística. La barreja de bibliofília, art i Vilanova constitueix una vessant del col·leccionisme que contribueix a donar rellevància a la realitat cultural de la ciutat i dels seus ciutadans.
Volem tornar al format habitual de les nostres exposicions amb un acte de presentació, que farem el dissabte dia 27 de novembre, a les set de la tarda, en el nostre local del carrer Albert Virella i Bloda 15, i pel que comptem amb els senyors Antoni Munné-Jordà, reconegut escriptor i llicenciat en Història de l'Art, i Francesc de Paula Mestres Soler, també ben conegut editor vilanoví. Tots dos segur que contribuiran a donar-nos una bona visió del que l'exposició és i pretén.



Han sido unos meses difíciles para todos debido a la situación sanitaria del país que desafortunadamente aún persiste. De todos modos, parece que es posible ir retornando a una cierta normalidad lentamente y con esta dinámica queremos reiterar que todavía estamos y queremos continuar.
No queremos dejar acabar este año 2021 en que se cumplen los 70 años de nuestra Sociedad sin volver a iniciar, aunque con mascarilla y precauciones, nuestras exposiciones periódicas. Estas están dedicadas a promocionar, potenciar y dar a conocer lo que representa el coleccionismo en todas sus diferentes facetes y especialidades, primero para nosotros, pero también para la vida activa de nuestra ciudad.
Lo hacemos recuperando un proyecto de exposición que quedo detenido en 2020: la exposición de la bibliografía de arte de nuestra Ciudad. Pienso que es la primera vez que Vilanova mostrará el conjunto de libros y publicaciones especificas dedicadas a los artistas que han y continúan formando parte de nuestra realidad artística. La mezcla de bibliofilia, arte y Vilanova constituye un lado del coleccionismo que contribuye a dar relevancia a la realidad cultural de la ciudad y de sus ciudadanos.
Queremos volver al formato habitual de nuestras exposiciones con un acto de presentación que haremos el sábado día 27 de noviembre, a las siete de la tarde, en nuestro local social de la calle Albert Virella i Bloda 15. Y para este contaremos con los señores Antoni Munné-Jordà, reconocido escritor y licenciado en Historia del Arte, y Francesc de Paula Mestres Soler, también reconocido editor local. Los dos seguro que contribuirán en darnos una buena visión de lo que la exposición es y pretende.




It has been a difficult few months for everyone due to the health situation in the country, which unfortunately still persists. For now, it seems that it is possible to return slowly to a certain normality and with this dynamic, we want to reiterate that we are still here and we want to continue.
We do not want to let this year 2021, which marks the 70th anniversary of our Society, end without starting over our periodic exhibitions, although with a mask and precautions. These are dedicated to promoting and making known what collecting represents in all its different facets and specialties, first for us, but also for the active life of our city.
We do it by recovering an exhibition project that was stopped in 2020: the exhibition of the art bibliography of our city. I think it is the first time that Vilanova will show the set of books and specific publications dedicated to artists who have and continue to be part of our artistic reality. The mixture of bibliophile, art and Vilanova constitutes one side of collecting that contributes to giving relevance to the cultural reality of the city and its citizens.
We want to return to the usual format of our exhibitions with a presentation event that we will do on Saturday, November 27, at seven in the afternoon, in our social premises on 15th, Albert Virella i Bloda Street. For this event, we will have Mr. Antoni Munné-Jordà, renowned writer and graduate in Art History, and Mr. Francesc de Paula Mestres Soler, also renowned local editor. Both of them will surely contribute to give us a good vision of what the exhibition is and aims to do.


de novembre 07, 2021

Reconeixement al col·leccionisme

Apart de les efemèrides i commemoracions que es produeixen a la nostra ciutat volem també donar un reconeixement especial per tots aquells personatges vilanovins o arrelats a Vilanova que es van destacar per la seva afició a col·leccionar. Ho volem fer mitjançant també un objecte de col·lecció com és el segell d’iniciativa particular i a la vegada anar engrandint la nostra col·lecció.
En aquesta oportunitat volem recordar, coincidint amb el 70 aniversari de la seva mort, el senyor Josep Oriol Puig i Font, destacat doctor en oftalmologia que va ser l’autor d’un diccionari d’aquesta especialitat mèdica. Entre les seves aficions, a part de ser un destacat filatelista, hi havia la de col·leccionista de rajoles de ceràmica catalanes. Ell mateix realitzà una important donació d’aquest tipus de rajoles al Museu Victor Balaguer i conformà una part important de la col·lecció de ceràmica del museu.
Ara ja tenim un segell amb la seva figura i el seu nom. Un segell de tarifa A (import del franqueig d’una carta de 20 grams) que està a disposició de tots els socis, col·leccionistes i interessats.



Además de las efemérides y conmemoraciones que se producen en nuestra localidad, queremos también dar un reconocimiento especial para todos aquellos personajes naturales o afincados en la ciudad, que se destacaron por su afición a coleccionar. Lo queremos hacer mediante un objeto también de colección como es el sello de iniciativa particular, que a la vez aumenta la colección de nuestra Sociedad.
En esta ocasión queremos recordar, coincidiendo con el 70 aniversario de su muerte, al señor Josep Oriol Puig i Font, destacado doctor en oftalmología que fue el autor de un diccionario de esta especialidad médica. Entre sus aficiones, a parte de la de ser un apasionado filatelista, había la de coleccionar baldosas de cerámica catalana. Él mismo realizó una importante donación de este tipo de baldosas al Museo Victor Balaguer y conformó una parte importante de la colección de cerámica del museo.
Ahora ya tenemos un sello con su figura y su nombre. Un sello de tarifa A (importe del franqueo de una carta de 20gr.) que está a disposición de todos los socios, coleccionistas e interesados.



In addition to the events and commemorations that take place in our town, we also want to give special recognition to all those natural and those who came to live in the city, who stood out for their love of collecting. We want to do it by means of an object that is also a collector's item, such as the stamp of private initiative, which at the same time increases the collection of our Society.
On this occasion, we want to remember, coinciding with the 70th anniversary of his death, Mr. Josep Oriol Puig i Font, a prominent doctor in ophthalmology who was the author of a dictionary on this medical specialty. Among his hobbies, apart from being a passionate philatelist, he was collecting Catalan ceramic tiles. He himself made an important donation of this type of tile to the Victor Balaguer Museum and made up an important part of the museum's ceramic collection.
Now we have a stamp with his figure and his name. A stamp of tariff A (postage amount of a letter of 20gr.) that is available to all partners, collectors and interested parties.

25a Trobada d’intercanvi de Taps Corona

Anem reprenent a poc a poc les nostres activitats habituals, encara amb mascareta i precaucions, però amb ganes de retrobar-nos.
Per això, el diumenge dia 21 de novembre de 2021 de 10.30 a 13.30 hores, tindrà lloc al nostre local social (carrer Albert Virella i Bloda 15), la 25a Trobada de Col·leccionistes de Taps Corona.
Us esperem a tots.



Vamos retomando lentamente nuestras actividades habituales, todavía con mascarilla y precauciones, pero con ganas de reencontrarnos.
Por eso, este próximo Domingo 21 de noviembre de 2021, de 10.30 a 13.30, tendrá lugar en nuestro local social (calle Albert Virella i Bloda 15) el 25º Encuentro de Coleccionistas de Tapones Corona.
Os esperamos a todos.


We are slowly returning to our usual activities, still wearing a mask and having precautions, but wanting to meet again.
For this reason, this coming Sunday, November 21, 2021, from 10.30 a.m. to 1.30 p.m., the 25th Meeting of Corona Caps Collectors will take place in our social premises (Calle Albert Virella i Bloda 15).
We wait for you all.


de setembre 09, 2021

Ha sortit el butlletí núm. 52

Ja està disponible el butlletí número 52, una mostra de la nostra voluntat de seguir realitzant activitats per difondre la filatèlia i el món del col·leccionisme.

El número 52 d’aquesta última època té el següent contingut:
* En el nostre record (redacció)
* Per començar (Josep Ferrer Serra)
* Reivindicant la Filatèlia (redacció)
* Bajo mi lupa... No hay malos anuncios...sin malos coches (José Ivars Ivars)
* Resum d’activitats 2020/2021. Voluntat de sobreviure (redacció)
* Les meves dèries. Les col·leccions (Jordi Baiges )
* Premsa Institucional o el debat etern (Sixte Moral)
* Notes sobre la Guerra Civil Espanyola i les vinyetes. Partit Obrer d’Unificació Marxista (POUM) (Enric Jerez)
* Monedas de Felipe V (Josep A, Moreno Bedmar)
* Notes Breus (redacció)
* Segells del Penedès (redacció)
* Vinyetes de Vilanova i la Geltrú – 3 (Josep Ferrer Serra)
* El fons de la nostra biblioteca – 21 (redacció)
* Història Postal: Peculiaritats que es poden trobar a les col·leccions (Lluïs Eroles Benabarre)


Ya está disponible el boletín número 52, una muestra de nuestra voluntad de seguir realizando actividades para difundir la filatelia i el mundo del coleccionismo.
El número 52 de esta última época tiene el siguiente contenido:
* En nuestro recuerdo (redacción)
* Para empezar (Josep Ferrer Serra)
* Reivindicando la Filatelia (redacción)
* Bajo mi lupa... No hay malos anuncios...sin malos coches (José Ivars Ivars)
* Resumen de actividades 2020/2021. Voluntad de sobrevivir (redacción)
* Mis manías. Las colecciones (Jordi Baiges)
* Prensa Institucional o el debate eterno (Sixte Moral)
* Notas sobre la Guerra Civil Española y las viñetas. Partido Obrero de Unificación Marxista (POUM) (Enric Jerez)
* Monedas de Felipe V (Josep A, Moreno Bedmar)
* Notas Breves (redacción)
* Sellos del Penedes (redacción)
* Viñetas de Vilanova i la Geltrú – 3 (Josep Ferrer Serra)
* El fondo de nuestra biblioteca – 21 (redacción)
* Historia Postal: Peculiaridades que se pueden encontrar en las colecciones (Lluïs Eroles Benabarre)



Bulletin number 52 is now available, a sign of our willingness to continue carrying out activities to spread philately and the world of collecting.
Number 52 of this last period has the following content:
* In memoriam (staff)
* To begin with (Josep Ferrer Serra)
* Claiming Philately (staff)
* Under my magnifying glass ... There are no bad ads ... no bad cars (José Ivars Ivars)
* Summary of activities 2020/2021. Willingness to survive (staff)
* My hobbies. The collections (Jordi Baiges)
* Institutional Press or the eternal debate (Sixte Moral)
* Notes on the Spanish Civil War and the cartoons. Workers' Party of Marxist Unification (POUM) (Enric Jerez)
* Coins of Felipe V (Josep A, Moreno Bedmar)
* Brief Notes (staff)
* Stamps of Penedes (staff)
* Vignettes by Vilanova i la Geltrú - 3 (Josep Ferrer Serra)
* The fund of our library - 21 (staff)
* Postal History: Peculiarities that can be found in the collections (Lluïs Eroles Benabarre)


de juliol 24, 2021

Bon estiu

Com cada any tancarem el local uns dies del mes d’agost, del 2 al 24, per descansar d’aquest dies de calor.

Que tingueu un molt bon estiu, i fins a la tornada.



Como cada año cerramos el local unos días del mes de agosto, del 2 al 24, para descansar del calor. Esperamos tengáis un buen verano y hasta la vuelta.

As every year, our offices will be closed a few days during august, from the 2nd to the 24th, to rest from this heat. We wish you a good summer and we will see you when we will come back.

de maig 19, 2021

Tres efemèrides més aquest any

Per completar les efemèrides d’aquest any 2021, tampoc volem deixar de recordar altres personatges vilanovins dels que es commemoren diferents aniversaris i que mereixen ser protagonistes dels seus propis segells d’iniciativa particular que promovem des de la nostra Societat.

En primer lloc ens volem fer ressò del centenari del naixement de fotògraf Jordi Mas Morando. El fotògraf va reunir un dels arxius fotogràfics més importants de la ciutat i de la comarca. La seva dilatada vida professional cobria diversos àmbits del món de la fotografia. Per una part la vessant periodística va quedar palesa en la seva col·laboració, entre altres, amb el Diari de Vilanova, i la vessant més artística en els paisatges idíl·lics de la costa catalana reproduïts en col·leccions de postals. Popularment fou molt conegut per la botiga, el laboratori i l’estudi fotogràfic que regentà durant molts anys al carrer dels Caputxins de la nostra ciutat. Part de la seva obra va quedar recollida en un volum de la col·lecció “els nostres fotògrafs” publicat per l’editorial “El Cep i la Nansa”.

En segon lloc tenim el centenari del naixement de Francesc Roig Toqués. Roig Toqués fou un home polifacètic, mestre d'aixa, col·leccionista, miniaturista naval, cineasta amateur, cronista i creador del Museu de Curiositats Marineres que porta el seu nom. La seva figura es troba lligada a la carpa “Juanita” que va ser coneguda internacionalment per les seves habilitats de beure en porró i menjar amb una cullereta. La proximitat del mar amb casa seva va exercir una potent fascinació que es traslladà a la resta de les seves aficions. Amb catorze anys va construir la primera maqueta, una fragata de quatre pals. A part de construir miniatures va escriure articles sobre el tema en revistes especialitzades i va destacar com a fotògraf i cineasta amateur, àmbits en què també va ser premiat i des dels quals va col·laborar a la conservació del patrimoni. Com a mostra d'alguns dels premis que va rebre: l'any 1984 li van concedir el premi Master's, el 1988 la Merenga de plata i l'any 1997 l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú va reconèixer la seva tasca en favor de la difusió del patrimoni i de Vilanova atorgant-li la Medalla de la Ciutat i publicant el seu retrat. El segell que editem ara reprodueix el cartell de Jordi Caba que s’ha fet pel centenari.

I en tercer lloc, tenim l’aniversari de dos personatges vilanovins molt populars del nostre folklore festiu. Es tracta del 250 aniversari dels gegants de Vilanova “L’Hereu i la Pubilla”. El 1771 s’afegiren als Gegants de Vilanova aquesta parella  que foren estrenats durant la benedicció de la primera part de la construcció de l'església de Sant Antoni. Aquests gegants foren construïts per Francesc Amich de Barcelona i tenien aparença de fadrins de casa adinerada. Amb els anys patiren nombroses restauracions, la darrera de les quals va tenir lloc el 1916, quan passaren a tenir imatge de pagesos catalans. El 1936, amb l'esclat de la Guerra Civil van desaparèixer, juntament amb el drac i les mulasses quan havien d'assistir a la inauguració de l'Olimpíada Popular de Barcelona. El 1948, sota l'impuls de gent procedent del Foment Vilanoví, es recuperaren els gegants amb un projecte elaborat per Lluís Sabadell. Els “nous” van ser construïts a la casa El Ingenio de Barcelona. El 1996 i 2001 se li canviaren els vestits i el 2008 se'ls hi restauraren els caps.

Els tres segells estan ja a disposició de tots els socis i de totes les persones interessades al nostre local social, en el nostre horari habitual.



Para completar las efemérides de este año 2021, tampoco queremos dejar de recordar otros personajes locales de los que se conmemoran diferentes aniversarios i que se merecen ser protagonistas de sus propios sellos de iniciativa particular que promovemos desde nuestra Sociedad.

En primer lugar, nos queremos hacer eco del centenario del nacimiento de fotógrafo Jordi Mas Morando. El fotógrafo reunió uno de los archivos fotográficos más importantes de la Ciudad y de la comarca. Su dilatada vida profesional cubría diversos ámbitos del mundo de la fotografía. Por una parte, la vertiente periodística quedo manifiesta en su colaboración, entre otros, con el “Diari de Vilanova”, y por otra la vertiente más artística con los paisajes idílicos de la costa catalana reproducidos en colecciones de postales. Popularmente era muy conocido por su tienda, laboratorio y estudio fotográfico de la calle de los Capuchinos en nuestra ciudad. Parte de su obra quedó recogida en un volumen de la colección “els nostres fotògrafs”, publicado por la editorial “El cep i la nansa”

En segundo lugar, tenemos el centenario del nacimiento de Francesc Roig Toqués. Roig Toqués fue un hombre polifacético, carpintero de ribera, coleccionista, miniaturista naval, cineasta amateur, cronista i creador del Museo de Curiosidades Marineras que lleva su mismo nombre. Su figura se encuentra ligada a la de la carpa “Juanita” que fue conocida internacionalmente por su habilidad de beber en porrón y comer con una cuchara. La proximidad del mar a su casa ejerció una potente fascinación que se trasladó al resto de sus aficiones, Con catorce años construyo su primera maqueta, una fragata de cuatro palos. A parte de construir miniaturas, escribió artículos sobre sobre el tema en diversas revistes especializadas, i destaco como fotógrafo y cineasta amateur, ámbitos en los que también fue premiado i colaboró para conservar el patrimonio. Como muestra de algunos premios que recibió: en 1984 se le concedió el premio “Master’s”, en 1988 recibió el merengue de plata i en 1997 el Ayuntamiento de Vilanova i la Geltrú reconoció su Trabajo para difundir el patrimonio y le entrego la medalla de la Ciudad, i publicó su “retrats”. El sello que editamos reproduce el cartel que Jordi Caba ha realizado para su centenario.

Y en tercer lugar, tenemos el aniversario de dos personajes locales muy Populares de nuestro folclore festivo. Se trata del 250 aniversario de los gigantes de Vilanova “l’Hereu i la pubilla”. En 1771, esta pareja se sumó a los Gigantes de Vilanova, y fueron estrenados durante la bendición de la primera parte de la reconstrucción de la Iglesia de San Antonio. Estos gigantes fueron esculpidos por Francesc Amich de Barcelona y tenían el aspecto de los herederos de una casa adinerada. Con los años sufrieron varias restauraciones. En la de 1916, la pareja pasó a vestir como payeses catalanes. En 1936, con el estallido de la Guerra Civil los gigantes desaparecieron junto al Drac de Vilanova i a las mulasas cuando se dirigían a Barcelona para asistir a la inauguración de la Olimpiada Popular. En 1948, bajo el impulso de la gente de la Sociedad “Foment Vilanoví” se recuperaron los gigantes con un proyecto elaborado por Lluís Sabadell. Los “nuevos” fueron construidos en la casa “El ingenio” de Barcelona. En 1996 y 2001 se les cambiaron los vestidos, y en 2008 se restauraron las cabezas.

Los tres sellos ya están a disposición de todos los socios y de todas las persones interesadas en nuestro local social, en el horario habitual.



To complete the ephemeris of this year 2021, we also do not want to stop remembering other local figures who commemorate different anniversaries and who deserve to be the protagonists of their own stamps of particular initiative that we promote from our Society.

First, we want to echo the centenary of the birth of photographer Jordi Mas Morando. The photographer gathered one of the most important photographic archives of the city and the region. His long professional life covered various areas of the world of photography. On the one hand, the journalistic aspect was manifested in his collaboration, among others, with the "Diari de Vilanova", and on the other, the more artistic aspect with the idyllic landscapes of the Catalan coast reproduced in postcard collections. He was popularly well known for his shop, laboratory and photographic studio on Caputxins street in our city. Part of his work was collected in a volume of the collection "Our photographers", published by the editorial "El cep i la nansa"

Second, we have the centenary of the birth of Francesc Roig Toqués. Roig Toqués was a versatile man, a ship carpenter, collector, naval miniaturist, amateur filmmaker, chronicler and creator of the Museum of Marine Curiosities that bears his name. His figure is linked to that of the "Juanita" carp that was internationally known for its ability to drink from a jug and eat with a spoon. The proximity of the sea to his home exerted a powerful fascination that was transferred to the rest of his hobbies. At the age of fourteen he built his first model, a four-masted frigate. Apart from building miniatures, he wrote articles on the subject in various specialized magazines, and stood out as an amateur photographer and filmmaker, areas in which he was also awarded and collaborated to conserve heritage. As a sample of some awards he received: in 1984 he was awarded the “Master's” award, in 1988 he received the Silver Meringue and in 1997 the Vilanova i la Geltrú City Council recognized his work to spread the heritage and gave him the medal of the City, and published his "portraits" biography. The stamp that we publish reproduces the poster that Jordi Caba has made for his centenary.

And thirdly, we have the anniversary of two very popular local characters from our festive folklore. It is the 250th anniversary of the Vilanova giants "l’Hereu i la pubilla". In 1771, this couple joined the Giants of Vilanova, and they were premiered during the blessing of the first part of the reconstruction of Saint Anthony Church. These giants were sculpted by Francesc Amich from Barcelona and looked like the heirs of a wealthy house. Over the years, they underwent several restorations. In 1916, the couple began to dress as Catalan peasants. In 1936, with the outbreak of the Civil War, the giants disappeared along with the Dragon of Vilanova and the Mules when they went to Barcelona to attend the inauguration of the Popular Olympiad. In 1948, under the impulse of the people of the “Foment Vilanoví” Society, the giants were recovered with a project drawn up by Lluís Sabadell. The “new” ones were built in the “El ingenio” house in Barcelona. In 1996 and 2001 their dresses were changed, and in 2008 their heads were restored.

The three stamps are already available to all members and to all interested people in our social premises, during the usual hours.